کتابخانه عمومی «فیروز تشکری» نوجه ده

کتابخانه عمومی تشکری نوجه ده در سوم خرداد ماه سال 1393 با همت خیر بزرگوار جناب آقای فیروز تشکری و همکاری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، شورای اسلامی و دهیاری روستای نوجه ده با زیر بنای تقریبی 175 متر مربع مشتمل بر سالن مطالعه، مخزن و سرویس بهداشتی به بهره برداری رسید.
هم اکنون این کتابخانه با 4500 جلد کتاب در زمینه های مختلف، آماده ارائه خدمات در تمامی روزهای هفته به غیر از جمعه ها می باشد.
ساعات کاری کتابخانه:
هر روز هفته بغیر از روزهای دوشنبه و پنجشنبه از ساعت 13:30 ظهر الی 19:30 عصر و روزهای دوشنبه و پنجشنبه از ساعت 7:30 صبح الی 13:30 ظهر
آدرس: شهرستان شبستر - روستای نوجه ده - خیابان عدالت - روبروی ساختمان دهیاری
شماره تماس: 42427580-041 مسئول کتابخانه: خانم ظهری

روز بزرگداشت شیخ صدوق

چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۳۵ ق.ظ


روز بزرگداشت شیخ صدوق

یکی از بزرگترین مرزبانان حماسه جاوید و خدمتگزاران مکتب اهل بیت (ع) و از شاخص ترین دانشمندان جهان اسلام که عمر خود را در راه خدمت به فقه و حدیث شیعه و پاسداری از فرهنگ مهدویت صرف کرد .

 

ابوجعفر محمدبن علی بن بابویه قمی ملقب به  ( شیخ صدوق ) است که صف اول محدثین و علمای اثناعشر جای دارد و به عنوان یکی از ارکان فقه شیعه به شمار می رود.پس از گذشت 10 قرن از وفات این محدث بزرگ شیخ صدوق، برکات آثار و خدماتش باعث شده تا 15 اردیبهشت را به عنوان روز بزرگداشت شیخ صدوق نامگذاری کنند.

زندگینامه شیخ صدوق

محمدبن علی بن حسین بن بابویه قمی مشهور به( شیخ صدوق ) در سالهای 306 یا 307 هجری قمری در خاندان علم و تقوی در شهر مذهبی قم دیده به جهان گشود. پدر بزرگوار شیخ صدوق ،علی بن حسین بن موسی بن بابویه از علما و فقهای بزرگ زمان خود بود.گرچه در آن روزگار، عالمان و محدثان بسیاری در قم می زیسته اند ولی پرچم هدایت و مرجعیت بر دوش این عالم عابد و محدث زاهد یعنی علی بن بابویه (پدر شیخ صدوق ) بوده است .

پدر شیخ صدوق دکه ای کوچک در بازار قم داشت و از طریق کسب و کار و در نهایت زهد و عفاف، امرار معاش می نمود و در ساعاتی دیگر از روز در منزل خود به تدریس و تبلیغ احکام و نقل روایات می پرداخت .

جلالت شان و منزلت این عالم ربانی تا بدان پایه رسید که امام حسن عسگری (ع) طی نامه ای، او را با لقب(شیخ ) ، (فقیه ) ،(معتمد) مورد خطاب قرار داده و توفیقات او را برای کسب رضای پروردگار درخواست کرد.شیخ صدوق روزگار طفولیت و سنین جوانی را در دامان علم و فضیلت و تقوای خانوادگی اش سپری کرد و تحت تعلیم و تربیت پدر قرار گرفت، به گونه ای که به لحاظ تیزهوشی و حافظه فوق العاده قوی در مدتی کوتاه به قله های بلندی از کمالات انسانی دست یافت و توانست در کمتر از بیست سالگی، هزاران حدیث با سلسله سند آنها را حفظ نماید و از همه مهمتر به آنها عمل نماید.

 

روز بزرگداشت شیخ صدوق

روز بزرگداشت شیخ صدوق

 

یکی از حوادث مهم دوران زندگی شیخ صدوق، روی کارآمدن سلسله ایرانی نژاد و شیعه مذهب (آل بویه) بود که بر بخش بزرگی از ایران، عراق و جزیره العرب تا مرزهای شمالی شام فرمان می راندند. وی در این هنگام از قم به ری آمده و به درخواست " رکن الدوله دیلمی " در آنجا رحل اقامت گزید. به نظر می رسد علت اصلی این دعوت و عزیمت، خلایی بوده که پس از هجرت شیخ کلینی از ری به بغداد و سپس رحلت او پیش آمده بود و در حقیقت، وجود شیخ صدوق در ری می توانست منشا برکات فراوان باشد.

 

آثار علمی شیخ صدوق

عصر شیخ صدوق را باید " عصر احیا تنقیح حدیث " نامید زیرا پس از رحلت پیامبر اسلام، بازار جعل حدیث رونق گرفت و کارخانه حدیث سازی خلفا بکار افتاد و کسانی پیدا شدند که بطور حرفه ای، احادیثی را جعل و به پیامبر و ائمه نسبت می دادند.

 

از این رو محدث بزرگوار (کلینی ) که از (کلین) به (ری) هجرت کرده بود، در آنجا کتاب شریف کافی - اولین کتاب از مجموعه چهارگانه کتب روایی و حدیثی شیعه - را نگاشت و حرکت علمی جدیدی را در مکتب حدیث نگاری اهل بیت علیهم السلام بنیانگذاری نمود که پس از او، " شیخ صدوق " بنای مستحکم ضبط و نشر حدیث را بر آن بنیاد نهاد.شیخ صدوق در راه جمع آوری احادیث، از بلخ تا بخارا، از کوفه تا بغداد، از مشهد تا نیشابور، و از آنجا تا مکه و مدینه سفر کرد و مشکلات فراوانی را به جان خرید و با کوله باری از احادیث پیامبر و اهل بیت(ع)به ری بازگشت .

 

تالیفات شیخ صدوق:

1- من لا یحضره الفقیه  2- کمال الدین و اتمام النعمه 3- کتاب امالی 4- کتاب صفات شیعه 5- کتاب عیون الاخبار امام رضا علیه السلام 6- کتاب مصادقه الاخوان 7- کتاب خصال 8- کتاب علل الشرایع 9- کتاب توحید 10- کتاب اثبات ولایت علی علیه السلام 11- کتاب معرفت 12- کتاب مدینه العلم 13-کتاب مقنع در فقه 14- کتاب معانی الاخبار 15- کتاب مشیخته الفقیه 16- کتاب عیون الاخبار

شیخ ابو جعفر محمد بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق پس از هفتاد و چند سال زندگانی پرافتخار و انجام مسافرتهای طولانی و تصنیف 300 جلد کتاب با ارزش، سرانجام در سال 381 ه. ق، در شهر ری چشم از جهان فرو بست و آرامگاهش امروز در شهر ری به نام ابن بابویه مشهور و موردتوجه شیعیان است.

  • روابط عمومی کتابخانه تشکری نوجه ده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی